Τι Είναι Οι Φλαβονόλες;

Οι φλαβονόλες είναι φυτοχημικά στοιχεία, τα οποία ανήκουν στην κατηγορία των φλαβονοειδών. Βρίσκονται σε αφθονία στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ενώ το χρώμα τους επηρεάζεται από την έκθεση στο υπεριώδες φως. Οι φλαβονόλες είναι μια από τις μεγαλύτερες οικογένειες φλαβονοειδών, αλλά η συγκέντρωση τους στα διάφορα φαγητά που συναντώνται δεν είναι σταθερή. Παράγοντες, όπως το είδος του φυτού, η εποχή, η ωριμότητα, η επεξεργασία και η προπαρασκευή που έχει υποστεί το τρόφιμο, μπορούν να επηρεάσουν τις ποσότητες των φλαβονολών που υπάρχουν στο φαγητό.

Χρώμα

Οι φλαβονόλες συνήθως έχουν μια έντονη απόχρωση κίτρινου χρώματος. Ο έντονος χρωματισμός υποδηλώνει πολλές φορές και μια μεγάλη συγκέντρωση σε φλαβονόλες.

Συναντώνται επίσης σε

Υπάρχουν δεκάδες είδη φλαβονολών, αλλά τα πιο κοινά είδη είναι:

• Κουερσετίνη

Κάππαρη, μούρα, κρεμμύδια και λευκές σταφίδες

• Καμφερόλη

Σπανάκι, λάχανο, σχοινόπρασο, πράσινα φασόλια

• Μυριστίνη

Μπρόκολο, ρίγανη, μάραθος, κόκκινο κρασί

• Ισοραμνετίνη

Αμύγδαλα, εστραγκόν, αχλάδια, φραγκόσυκα

Σχετικές έρευνες

Οι δίαιτες που είναι πλούσιες σε φλαβονόλες έχουν συνδεθεί με ευεργετικά αποτελέσματα ποικίλων ειδών. Οι έρευνες συνεχίζονται, αλλά η επιρροή των φλαβονολών μπορεί να επεκταθεί και στη διαχείριση του σωματικού βάρους, στην αποφυγή των καρδιαγγειακών παθήσεων και στην αποτροπή του καρκίνου.

Το 2016 μια έρευνα του BMJ μελέτησε την κατανάλωση φλαβονοειδών από άντρες και γυναίκες μέχρι 24 ετών. Η έρευνα έδειξε πως μια υψηλή κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε φλαβονόλες, φλαβονοτριόλες, ανθοκυανίνες, και πολυμερή φλαβονοειδών μπορεί να συμβάλλει στη διατήρηση ενός υγιούς σωματικούς βάρους στα ενήλικα άτομα (Misra & Parshad, 2000).

To British Journal of Cancer ανακάλυψε πως γυναίκες στην Ελλάδα με διατροφή πλούσια σε φλαβονοειδή είχαν "αντίστροφη συσχέτιση" με τον καρκίνο του μαστού. Οχτακόσιες είκοσι γυναίκες έλαβαν μέρος στην έρευνα, με τους ερευνητές να συμπεραίνουν πως "δεν υπήρξε κάποια σχέση του καρκίνου του μαστού με τις φλαβονόλες, τις φλαβονοτριόλες, ανθοκυανίνες και τις ισοφλαβονόλες" (Nielsen et al., 1999).

Το 2002, το επιστημονικό περιοδικό American Journal of Clinical Nutrition ανακάλυψε πως πολλές φλαβονόλες μπορούν να μειώσουν την πιθανότητα να προσβληθεί κάποιος από χρόνιες ασθένειες. Η κουερσετίνη έχει συσχετιστεί με "μικρότερη θνησιμότητα σε ισχαιμικές, καρδιακές παθήσεις" και "λιγότερες περιπτώσεις εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα". Η καμφερόλη, από την άλλη, μπορεί να μειώσει "τις πιθανότητες εγκεφαλοαγγειακών παθήσεων", ενώ άντρες με δίαιτες που είναι πλούσιες σε μυριστίνη εμφανίζουν "χαμηλότερες πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του προστάτη" (Ruiz & Haller, 2006).

Η σταθερή κατανάλωση φλαβονοειδών σε ένα διάστημα δέκα ετών πιστεύεται πως επηρεάζει θετικά την παρακμή της εγκεφαλικής δραστηριότητας. Το American Journal of Epidemiology ανακάλυψε πως άνθρωποι με μεγαλύτερη κατανάλωση σε φλαβονοειδή είχαν "καλύτερη νοητική απόδοση" και "καλύτερη εξέλιξη νοητικής απόδοσης σε βάθος χρόνου". Αυτές οι παρατηρήσεις συνέχιζαν να ισχύουν ακόμα και όταν οι ερευνητές λάμβαναν υπόψιν τους τη ζωή την οποία έκανε έκανε το υποκείμενο που εξέταζαν (Janssen et al., 1998).

Ασφάλεια και παρενέργειες

Αν και οι περισσότερες έρευνες δείχνουν πως ο οργανισμός μας έχει πολύ υψηλή ανεκτικότητα στις φλαβονόλες, έχουν παρατηρηθεί και μερικές παρενέργειες όταν γίνεται υπερβολική χρήση τους. Το 2000 μια μελέτη του Free Radical Biology & Medicine παρατήρησε πως μεγάλες δόσεις φλαβονοειδών μπορούν να δράσουν ως μεταλλαξιογόνα, οξειδωτικά στοιχεία και να αναστείλουν την παραγωγή ενζύμων όπως το κυτόχρωμα P450. Η συμβουλή των ειδικών, λοιπόν, είναι να αποφεύγεται η κατανάλωση φλαβονολών σε επίπεδα που ξεπερνούν αυτά που θα λαμβάνονταν από μια τυπική χορτοφαγική δίαιτα.

Αναζήτηση προϊόντων