Published:

Updated:

Author: Luke Sholl

Όλα Όσα Πρέπει Να Γνωρίζετε Για Τη Λεβάντα

lavender

Συνεχίστε την ανάγνωση για να ανακαλύψετε την καταγωγή της λεβάντας, τη χρήση της ως ολιστικό συμπλήρωμα και τι λένε οι επιστήμονες για θεραπευτικές της δυνατότητες στο σώμα και το πνεύμα. Αυτό το βότανο κρύβει πολλά που δεν γνωρίζουμε.

Τι Είναι Η Λεβάντα;

Η λεβάντα (Lavandula angustifolia), είναι ένα βότανο που καλλιεργείται σε όλο τον κόσμο για τα αρωματικά άνθη και τα αιθέρια έλαιά του. Έχοντας περίπου 37 διαφορετικά είδη, το γένος της Lavandula έχει μια μακρά και πλούσια ιστορία (πάνω από 2.500 χρόνια). Τι είναι όμως αυτό που έχει κάνει τόσους ανθρώπους να αγαπούν αυτό το αρωματικό φυτό;

Ας ξεκινήσουμε με τη βιολογία του φυτού. Η λεβάντα λατρεύει τα εύκρατα κλίματα και αναπτύσσεται φυσικά στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, της Μεσογείου και της νοτιοδυτικής Ασίας. Αν και η ευπροσάρμοστη φύση της έχει σίγουρα παίξει ρόλο στη δημοτικότητά της, οι κύριοι λόγοι που η λεβάντα ξεκίνησε να γίνεται τόσο δημοφιλής φαίνονται να είναι οι εφαρμογές της στη μαγειρική, την αισθητική και τις ολιστικές πρακτικές.

Αν και το ευχάριστο άρωμα και το έντονο χρώμα της είναι αυτά που τραβούν αρχικά την προσοχή, το φυτό έχει πολλά περισσότερα να μας προσφέρει, καθώς τα φύλλα του διαθέτουν μια πληθώρα ουσιών με θεραπευτικές ιδιότητες.

Ποιες είναι οι πιθανές θεραπευτικές ιδιότητες της λεβάντας;

Εδώ αρχίζουν να φαίνονται οι πραγματικές θεραπευτικές δυνατότητες της λεβάντας. Το φυτό διαθέτει πληθώρα τερπενίων με τη λιναλοόλη να είναι το πιο κοινό από αυτά. Αν και πολλοί αρχαίοι πολιτισμοί δεν καταλάβαιναν την αλληλεπίδραση μεταξύ των τερπενίων και του ανθρώπινου σώματος, η σύγχρονη επιστήμη το κάνει και το εκτιμά. Γνωρίζουμε πλέον πως το σώμα απορροφά και χρησιμοποιεί αυτά τα μόρια, ώστε να παράγει διάφορα βιολογικά αποτελέσματα. Γι' αυτό και η λεβάντα χρησιμοποιείται τόσο συχνά σε ολιστικές πρακτικές.

Παρακάτω παρουσιάζονται μερικές από τις επιδράσεις της λεβάντας στο σώμα και το μυαλό:

• Είναι ευεργετική για την αρτηριακή πίεση και τον καρδιακό σφυγμό: Μια μελέτη του 2017 εξέτασε τις επιδράσεις της εισπνεόμενης λεβάντας στη ΜΕΘ μετά από εγχείρηση ανοικτής καρδιάς. Αν και το δείγμα περιελάβανε μόνο 40 ασθενείς, η έρευνα έδειξε ότι το έλαιο λεβάντας συνέβαλε στη σταθεροποίηση ζωτικών δεικτών (αρτηριακή πίεση και καρδιακός ρυθμός) μετά τη χειρουργική επέμβαση.

• Μπορεί να επηρεάσει τα συμπτώματα του άσθματος: Σε ένα ζωικό μοντέλο βρογχικού άσθματος, η εισπνεόμενη λεβάντα βοήθησε στη μείωση της φλεγμονής και της βλέννας στους πνεύμονες των τρωκτικών. Αν και δεν πρόκειται για ανθρώπινη δοκιμή, δείχνει μια πολλά υποσχόμενη αλληλεπίδραση ανάμεσα στη λεβάντα και τις επιβλαβείς κυτοκίνες.

• Φαίνεται να έχει πιθανές αντιμυκητιακές ιδιότητες: Η λιναλοόλη και το λιναλύλιο (τερπένια που εντοπίζονται στη λεβάντα) παρατηρήθηκε ότι αναστέλλουν τον σχηματισμό μικροβίων και μειώνουν την εξέλιξη των μυκήτων, σύμφωνα με μια μελέτη του 2005. Ακόμη καλύτερα, αυτά τα προσωρινά αποτελέσματα υποστηρίχθηκαν από μια ερευνητική δημοσίευση του 2011 που αποδεικνύει και πάλι την επίδραση του ελαίου λεβάντας σε μυκητιασικές λοιμώξεις, υποστηρίζοντας ότι είναι "εξαιρετικά ισχυρό".

• Μπορεί να βοηθήσει το ευαίσθητο δέρμα: Παρόλο που η λεβάντα είναι ένα δημοφιλές συστατικό στις κρέμες δέρματος για δεκαετίες, οι επιστήμονες άρχισαν να κατανοούν το γιατί μόλις πρόσφατα. Μια ολοκληρωμένη ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε το 2017 καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, ενώ δεν υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένες μελέτες, τα στοιχεία δείχνουν ότι η λεβάντα μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στα συμπτώματα της ακμής, του εκζέματος και της φλεγμονής του δέρματος.

Η λεβάντα μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση του ύπνου

Σε σχέση με τα υπόλοιπα πιθανά οφέλη της λεβάντας, ο ύπνος είναι ο τομέας με την πιο εκτεταμένη έρευνα. Ευτυχώς, είναι επίσης ένας τομέας που ωφελεί σημαντικά την ευημερία μας. Ένας καλός νυχτερινός ύπνος όχι μόνο δίνει στο σώμα μας τον απαραίτητο χρόνο ηρεμίας που χρειάζεται, αλλά παράλληλα μας κάνει να νιώθουμε ξεκούραστοι και ψυχικά έτοιμοι για τις μελλοντικές προκλήσεις.

Μια άλλη μελέτη σε ΜΕΘ τεκμηριώνει την επίδραση του ελαίου λεβάντας στους ασθενείς μετά από χειρουργική επέμβαση, διαπιστώνοντας ότι "αυξάνει την ποιότητα του ύπνου και μειώνει τα επίπεδα άγχους στους ασθενείς".

Επιπλέον, μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2009 είχε ως στόχο να καθορίσει τις οσφρητικές επιδράσεις της λεβάντας τόσο στους άνδρες, όσο και στις γυναίκες. Τριάντα ένα άτομα με υγιές πρόγραμμα ύπνου συμμετείχαν στη μελέτη, με τις ομάδες ελέγχου να εκτίθενται στο άρωμα του ελαίου λεβάντας καθώς αποκοιμόντουσαν.

Είναι εκπληκτικό ότι "όλα τα άτομα ανέφεραν αυξημένη ενέργεια το πρωί μετά την έκθεση τους σε λεβάντα" και μείωση του χρόνου που χρειάστηκε για να αποκοιμηθούν. Με τη συνεχή πίεση της σύγχρονης ζωής, θα υπάρξουν στιγμές που θα χρειαστούμε λίγη βοήθεια για τη διατήρηση ενός υγιούς ύπνου. Η έρευνα δείχνει ότι η λεβάντα μπορεί να είναι ένα ισχυρό βοήθημα ύπνου, αλλά ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να επωφεληθείτε από τις καταπραϋντικές της ιδιότητες;

Ποια προϊόντα περιέχουν λεβάντα;

Προτού μπορέσετε να αξιοποιήσετε τα οφέλη της λεβάντας στον ύπνο, το φυτό πρέπει να περάσει από επεξεργασία. Οι κατασκευαστές μετατρέπουν το φυτό σε αιθέριο έλαιο γεμάτο ισχυρά τερπένια. Το έλαιο λεβάντας που προκύπτει χρησιμοποιείται εκτενώς σε πάρα πολλά προϊόντα.

Έλαιο λεβάντας

Το πλεονέκτημα του βρώσιμου ελαίου λεβάντας είναι η ευελιξία του. Μπορείτε να το εφαρμόσετε απευθείας στο δέρμα ή να το καταναλώσετε από το στόμα μαζί με άλλα φυσικά συστατικά. Εάν σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε τοπικά τη λεβάντα, σας συνιστούμε να τη δοκιμάσετε πρώτα σε ένα μικρό σημείο του δέρματος.

Εφόσον δεν παρατηρήσετε κάποια παρενέργεια μπορείτε να εφαρμόσετε μερικές σταγόνες απευθείας στο δέρμα. Εάν το δέρμα είναι ερεθισμένο ή ιδιαίτερα ευαίσθητο, προσθέστε σταγόνες λεβάντας σ' ένα βαμβάκι κι έπειτα τρίψτε απαλά την περιοχή. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε να καταναλώσετε λεβάντα από το στόμα, αν κι έχει αρκετά ισχυρή γεύση. Αν η γεύση της σας φαίνονται πολύ έντονη, μπορείτε να προσθέσετε μια κουταλιά έλαιο λεβάντας σε ένα φλιτζάνι βραστό νερό.

Λεβάντα και CBD

Με τον συνδυασμό της λεβάντας με άλλα φυσικά συστατικά, για παράδειγμα με το CBD χρυσής ποιότητας, τα οφέλη αρχίζουν να έχουν πραγματικό νόημα. Η έλλειψη τοξικότητας της λεβάντας την καθιστά τον ιδανικό συνεργάτη του CBD, καθώς και οι δύο ενώσεις συνεργάζονται με το σώμα και δεν λειτουργούν ενάντια σε αυτό. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στη διαχείριση του ύπνου, καθώς πρέπει να λαμβάνετε τα συμπληρώματα όσο το δυνατόν πιο κοντά στην ώρα που πάτε για ύπνο, ώστε να επωφελείστε στο έπακρο

Τέλος, υπάρχει και το entourage effect. Αυτό το μοναδικό φαινόμενο ενισχύει τις ιδιότητες των κανναβινοειδών και των τερπενίων, όταν υπάρχουν στην ίδια φόρμουλα. Αν θέλετε να ενισχύσετε τα αποτελέσματα των τερπενίων που βρίσκονται στη λεβάντα, τι καλύτερο από το να τα συνδυάσετε με το εκχύλισμα CBD πλήρους φάσματος;

Πόσο έλαιο λεβάντας πρέπει να καταναλώσετε;

Όπως πολλά φυσικά συμπληρώματα, δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος κατανάλωσης. Το κλειδί είναι να βρείτε ένα επίπεδο που λειτουργεί για εσάς, συνήθως ξεκινώντας με χαμηλές δόσεις κι ανεβαίνοντας σταδιακά.

Για τους περισσότερους ανθρώπους, ένα καλό σημείο εκκίνησης είναι μια σταγόνα ελαίου λεβάντας που εφαρμόζεται απευθείας ή αραιώνεται σ' ένα έλαιο-φορέα. Καθώς συνηθίζετε τις επιδράσεις της, μπορείτε να αυξήσετε τη δοσολογία, μία σταγόνα τη φορά.

Όσον αφορά στη συχνότητα δοσολογίας, πάλι, εξαρτάται από εσάς. Εάν χρησιμοποιείτε λεβάντα ειδικά για να ενισχύσετε ένα υγιές πρόγραμμα ύπνου, θα θέλετε να την καταναλώνετε περίπου δεκαπέντε λεπτά πριν από τον ύπνο. Με αυτόν τον τρόπο, το σώμα σας θα έχει χρόνο να απορροφήσει πλήρως το πλούσιο σε τερπένια έλαιο λεβάντας.

Ποιες είναι οι πιθανές παρενέργειες της λεβάντας;

Μετά από 2.500 χρόνια χρήσης, έχουμε αρκετά καλή γνώση για τις πιθανές παρενέργειες της λεβάντας. Η πιθανότητα ανεπιθύμητων επιδράσεων είναι αμελητέας σημασίας κι ακόμη κι όταν αυτές εμφανίζονται είναι εξαιρετικά ήπιες. Φυσικά, οι πιθανές παρενέργειες διαφέρουν ανάλογα με τον τρόπο χρήσης της λεβάντας, οπότε είναι σημαντικό να γνωρίζετε τα παρακάτω:

• Η λεβάντα που καταναλώνεται από το στόμα μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, πονοκεφάλους ή αυξημένη πείνα, ενώ η τοπική εφαρμογή ενέχει μικρό κίνδυνο ερεθισμού, όπως και η εισπνοή.

Ευτυχώς, οι πιθανές παρενέργειες περνούν γρήγορα, οπότε αν αντιμετωπίσετε κάποιο ανεπιθύμητο αποτέλεσμα, απλώς σταματήστε να χρησιμοποιείτε το συμπλήρωμα ή μειώστε ανάλογα τις δόσεις σας. Όπως πάντα, εάν έχετε οποιεσδήποτε ανησυχίες σχετικά με τη χρήση της λεβάντας ή το έλαιο λεβάντας, συζητήστε τες πρώτα με τον γιατρό σας.

Συμπέρασμα: Η λεβάντα είναι ένα ευέλικτο συμπλήρωμα

Για πολλούς αιώνες, η λεβάντα ήταν ένα ισχυρό ολιστικό βότανο. Τώρα, με τη βελτίωση της κατανόησης της χημικής δομής του φυτού, γνωρίζουμε ότι είναι πολλά περισσότερα από ένα απλό βοτανικό βοήθημα. Όχι μόνο θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση πολλών παθήσεων, αλλά υποστηρίζει και τις βασικές λειτουργίες που απαιτούνται για να κοιμηθείτε γρηγορότερα και να διατηρήσετε έναν υγιή ύπνο. Σε συνδυασμό με τις ευεργετικές ιδιότητες που δείχνει και την ενίσχυση των θεραπευτικών επιδράσεων άλλων ουσιών, όπως το CBD, η λεβάντα μπορεί να είναι μια φανταστική προσθήκη στην καθημερινότητά σας.

Για να δοκιμάσετε τις καταπραϋντικές ιδιότητες της λεβάντας, μπορείτε να δοκιμάσετε το Complete Sleep της Cibdol ή μπορείτε να περιηγηθείτε στο κατάστημα της Cibdol, ώστε να δείτε τον πλήρη κατάλογο φυσικών προϊόντων ύπνου. Εάν εξακολουθείτε να έχετε απορίες σχετικά με τον ύπνο ή για το πώς μπορείτε να έχετε μια καλή υγιεινή ύπνου, μπορείτε να επισκεφτείτε την Εγκυκλοπαίδεια CBD μας για να μάθετε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε.

Αναζήτηση προϊόντων