About the author
Sources
Πηγές

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum time dose in nature to positively impact the mental health of college-aged students, and how to measure it: A scoping review. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [πηγή]

Back

Στρες vs άγχος: ποια είναι η διαφορά?

Στρες vs άγχος

Πολλοί άνθρωποι δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το στρες από το άγχος εξαιτίας του πόσο πολύ μοιάζουν. Ωστόσο, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τις διαφορές μεταξύ τους και πώς τόσο το στρες, όσο και το άγχος μπορούν να επηρεάσουν την ψυχική και σωματική μας υγεία. Για να μάθετε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε, συνεχίστε την ανάγνωση.

Τι είναι το στρες;

Το στρες είναι μια έμφυτη κατάσταση που μπορεί να διαταράξει την ψυχική και σωματική υγεία σε μια προσπάθεια να βοηθήσει το σώμα να αντιδράσει υπό δύσκολες συνθήκες. Όταν νιώθουμε στρεσαρισμένοι, το σώμα μας ανταποκρίνεται με την έμφυτη αντίδραση μάχης ή φυγής. Προκαλώντας την απελευθέρωση συγκεκριμένων νευροχημικών ουσιών και μετατοπίζοντας την εστίαση μακριά από μη βασικά συστήματα, το σώμα μας μπαίνει σε κατάσταση ετοιμότητας, βοηθώντας μας να αντιμετωπίσουμε δύσκολες καταστάσεις.

Αν και οι συγκεκριμένοι παράγοντες πρόκλησης άγχους διαφέρουν από άτομο σε άτομο, αυτή η έμφυτη αντίδραση βρίσκεται μέσα σε όλους μας. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι το σώμα μας μπορεί να διατηρήσει αυτές τις αλλαγές μόνο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Εάν το στρες επιμένει και γίνει χρόνιο, διαταράσσει τις λειτουργίες που χρειαζόμαστε για να ζήσουμε μια υγιή και ισορροπημένη ζωή.

Τι είναι το άγχος;

Εάν έχετε νιώσει ποτέ ανησυχία ή φόβο για το τι πρόκειται να ακολουθήσει—αυτό είναι το άγχος. Είναι απολύτως φυσιολογικό να νιώθετε έτσι, ειδικά όταν αντιμετωπίζετε άγνωστες καταστάσεις, όπως μια συνέντευξη για δουλειά ή η συνάντηση με κάποιον για πρώτη φορά.

Το άγχος είναι ο τρόπος του σώματός σας για να σας λέει ότι κάτι μπορεί να είναι λάθος, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποφεύγετε εντελώς καταστάσεις που σας κάνουν να αισθάνεστε ανήσυχοι. Μπορούν να σας παρακινήσουν να αντιμετωπίσετε το άγχος σας και να βγείτε από αυτό νιώθοντας θριαμβευτές. Ωστόσο, το επίμονο άγχος (συνήθως μεγαλύτερο από έξι μήνες) ή τα αγχώδη συναισθήματα χωρίς προφανή λόγο σημαίνει ότι μπορεί να έχετε αγχώδη διαταραχή.

Τι προκαλεί το στρες και το άγχος;

Όσον αφορά στο στρες, οι παράγοντες που το πυροδοτούν μπορεί να διαφέρουν σημαντικά. Όταν ξεκινάτε για πρώτη φορά να εργάζεστε, ο χειρισμός πέντε διαφορετικών εργασιών μπορεί να προκαλέσει στρες, αλλά καθώς μαθαίνετε να βάζετε προτεραιότητες και να αποκτάτε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, αυτό το στρες εξασθενεί.

Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι όλοι αντιμετωπίζουμε το στρες διαφορετικά. Δεν υπάρχει κάποιος οδηγός για το ποιες καταστάσεις ή γεγονότα προκαλούν στρες, αλλά αυτό που είναι σημαντικό είναι να μάθετε να εντοπίζετε τα σημάδια του στρες και να γνωρίζετε πώς να το αντιμετωπίζετε.

Όσο για το άγχος, είναι λίγο πιο εύκολο για εμάς να περιγράψουμε καταστάσεις που κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται άγχος επειδή το συναίσθημα είναι διαδεδομένο. Οι καθημερινές καταστάσεις που μπορεί να μας κάνουν να νιώθουμε άγχος περιλαμβάνουν:

• Συνεντεύξεις δουλειάς
• Παρουσιάσεις εργασίας
• Συνάντηση με τα πεθερικά
• Εκφώνηση ομιλίας
• Οικονομικές ανησυχίες
• Ανησυχίες για την υγεία

Αν και μπορεί να φαίνεται ότι δεν υπάρχει τέλος στις καταστάσεις που μπορεί να μας κάνουν να νιώθουμε άγχος, είναι μια απολύτως φυσιολογική αίσθηση. Και πάλι, το κλειδί είναι να αναγνωρίσετε το συναίσθημα και να έχετε μια στρατηγική για να το αντιμετωπίσετε.

Πώς μπορώ να καταλάβω αν αντιμετωπίζω στρες ή άγχος;

Δεδομένης της ομοιότητας που υπάρχει μεταξύ των δύο παθήσεων, είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί οι άνθρωποι δυσκολεύονται να μάθουν αν αντιμετωπίζουν στρες ή άγχος. Κι ενώ δεν είναι ασυνήθιστο να βιώνετε λίγο και από τα δύο, υπάρχει μια θεμελιώδης διαφορά που τα χωρίζει.

Το στρες είναι ουσιαστικά η αντίδραση του σώματος σε μια εξωτερική επίδραση, ενώ το άγχος είναι πολύ περισσότερο ένα εσωτερικό συναίσθημα. Για παράδειγμα, εάν αντιμετωπίζετε μια δύσκολη κατάσταση και τα συμπτώματα εξαφανίζονται μετά την επίλυση αυτής της κατάστασης, τότε πιθανότατα αντιμετωπίζετε στρες. Εάν, ωστόσο, αφαιρέσετε την εξωτερική επιρροή, αλλά εξακολουθείτε να αισθάνεστε ανήσυχοι ή συγκλονισμένοι, είναι πιο πιθανό να βιώνετε άγχος.

Εάν έχετε αμφιβολίες, θυμηθείτε ότι το στρες είναι συνήθως μια αντίδραση σε κάτι, ενώ το άγχος είναι μια κατάσταση του νου που μπορεί να επιμείνει παρά την απουσία από προφανείς λόγους. Μόλις μάθετε πώς να ξεχωρίζετε τα δύο, η αντιμετώπισή τους γίνεται πολύ πιο εύκολη.

Πώς το στρες και το άγχος μπορούν να επηρεάσουν την υγεία σας

Είναι λογικό να ξεκινήσουμε με τον αντίκτυπο που προκαλεί το στρες γιατί, όπως θα δείτε, μπορεί να επηρεάσει σχεδόν ολόκληρο το σώμα. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι οι άνθρωποι βιώνουν όλα τα συμπτώματα ταυτόχρονα. Αντίθετα, η ακριβής επίδραση του στρες εξαρτάται από τη γενετική, τον τρόπο ζωής και τυχόν υποκείμενες παθήσεις. Ωστόσο, ως γενικός δείκτης, το στρες μπορεί να προκαλέσει τα ακόλουθα προβλήματα υγείας:

• Υψηλή πίεση του αίματος
• Χαμηλή σεξουαλική ορμή
• Διαταραγμένος ύπνος
• Προβλήματα πεπτικού συστήματος
• Κατάθλιψη

Όσο για το άγχος, ο αντίκτυπος του στην υγεία είναι ελαφρώς πιο διαφοροποιημένος. Το γενικευμένο άγχος τείνει να μας κάνει να νιώθουμε ανησυχία ή στεναχώρια, κάτι που με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει στα εξής:

• Στομαχικές διαταραχές
• Δυσκολία συγκέντρωσης
• Κούραση
• Ξηροστομία
• Γενικοί πόνοι

Ωστόσο, πολλά από τα συμπτώματα μπορεί να επιδεινωθούν εάν το άγχος εκδηλωθεί ως μία από τις πολλές αγχώδεις διαταραχές. Δεν θα απαριθμήσουμε τις πιθανές επιπτώσεις της καθεμιάς στην υγεία, αλλά δεν είναι ασυνήθιστο οι άνθρωποι να αντιμετωπίζουν μια σειρά από ψυχικά και σωματικά προβλήματα.

Πώς να ανακουφίσετε το στρες και το άγχος

Ακόμη και με την ευρεία επίδραση του στρες και του άγχους, τα καλά νέα είναι ότι πολλές στρατηγικές ανακούφισης του στρες λειτουργούν και για τα δύο. Και, επειδή το άγχος είναι συχνά ένα σύμπτωμα του στρες, είναι λογικό να ξεκινάμε από την πηγή, μειώνοντας τα συνολικά επίπεδα του στρες.

Η ιδανική στρατηγική θα εξαρτηθεί από τις προσωπικές σας ανάγκες ευεξίας και τον τρόπο ζωής σας, αλλά για να ξεκινήσετε, δοκιμάστε τα εξής:

• Διαλογισμός: Η ομορφιά του διαλογισμού είναι ότι λειτουργεί ανεξάρτητα από το πρόγραμμά σας. Ακόμα κι αν έχετε μόνο δέκα λεπτά ελεύθερου χρόνου πριν από τη δουλειά, αυτά μπορεί να είναι αρκετά για να συγκεντρώσετε τις σκέψεις σας και να εστιάσετε στο εδώ και τώρα.

• Περπάτημα: Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά το περπάτημα είναι μια από τις καλύτερες δραστηριότητες που μπορείτε να προσθέσετε στην καθημερινότητά σας για να αντιμετωπίσετε το στρες. Και, αν είστε αρκετά τυχεροί να ζείτε στην ύπαιθρο, μια σύντομη βόλτα έξω θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο ωφέλιμη, σύμφωνα με τους ερευνητές[1].

• Αναπνευστικές ασκήσεις: Δουλεύοντας παράλληλα με τον διαλογισμό, οι ασκήσεις αναπνοής μπορούν να κάνουν θαύματα για τη μείωση του άγχους. Εστιάστε στο να εισπνέετε από τη μύτη σας και να γεμίζετε την κοιλιά σας με αέρα. Κρατήστε τον για ένα δευτερόλεπτο πριν τον εκπνεύσετε από τη μύτη σας.

• Συμπληρώματα Διατροφής: Η διατροφή και η πρόσληψη θρεπτικών συστατικών μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά το πόσο καλά χειρίζεται το σώμα μας τη σωματική επίδραση του στρες και του άγχους. Οι πολυβιταμίνες είναι μια εξαιρετική επιλογή για πολυάσχολα άτομα, όπως και τα φυσικά συμπληρώματα όπως η λεβάντα, το χαμομήλι και το CBD.

Παράλληλα με τις στρατηγικές ευεξίας που επισημάνθηκαν παραπάνω, το CBD μπορεί να βοηθήσει το σώμα σας να επιστρέψει στη φυσική του ισορροπία. Μια ισορροπημένη κατάσταση μπορεί να σας βοηθήσει να φαίνεστε και να αισθάνεστε καλύτερα. Κι όταν το βιολογικό σας σύστημα λειτουργεί αρμονικά, το μυαλό και το σώμα σας είναι καλύτερα εφοδιασμένα για να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις του στρες και του άγχους.

Σκέφτεστε να ενισχύσετε την ευεξία σας με υψηλής ποιότητας CBD; Τότε γιατί να μην περιηγηθείτε στο κατάστημα της Cibdol για μια πλήρη συλλογή από έλαια, κάψουλες, κρέμες και πολλά άλλα; Ή, εάν εξακολουθείτε να έχετε ερωτήσεις σχετικά με το στρες, το άγχος και τις αγχώδεις διαταραχές, επισκεφτείτε την Εγκυκλοπαίδεια CBD για να μάθετε περισσότερα.

Πηγές

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum time dose in nature to positively impact the mental health of college-aged students, and how to measure it: A scoping review. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [πηγή]

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Έχοντας πάνω από μια δεκαετία εμπειρίας στη συγγραφή κειμένων για το CBD και τα κανναβινοειδή, ο Luke είναι ένας καθιερωμένος δημοσιογράφος που εργάζεται ως ο κύριος συγγραφέας της Cibdol, ενώ παράλληλα ασχολείται και με άλλες δημοσιεύσεις που αφορούν στα κανναβινοειδή. Δεσμευμένος να παρουσιάζει πάντα πραγματικό κι απολύτως τεκμηριωμένο περιεχόμενο, το ενδιαφέρον του για το CBD εκτείνεται επίσης στη φυσική κατάσταση, τη διατροφή και την πρόληψη ασθενειών.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Έχοντας πάνω από μια δεκαετία εμπειρίας στη συγγραφή κειμένων για το CBD και τα κανναβινοειδή, ο Luke είναι ένας καθιερωμένος δημοσιογράφος που εργάζεται ως ο κύριος συγγραφέας της Cibdol, ενώ παράλληλα ασχολείται και με άλλες δημοσιεύσεις που αφορούν στα κανναβινοειδή. Δεσμευμένος να παρουσιάζει πάντα πραγματικό κι απολύτως τεκμηριωμένο περιεχόμενο, το ενδιαφέρον του για το CBD εκτείνεται επίσης στη φυσική κατάσταση, τη διατροφή και την πρόληψη ασθενειών.
Πηγές

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum time dose in nature to positively impact the mental health of college-aged students, and how to measure it: A scoping review. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [πηγή]

Αναζήτηση προϊόντων