Πώς να ρυθμίσετε το ενδοκανναβινοειδές σας σύστημα

Πώς να ρυθμίσετε το ενδοκανναβινοειδές σας σύστημα

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να διατηρήσουμε την υγεία των διαφόρων συστημάτων του σώματος μας. Ο διαλογισμός και ο επαρκής ύπνος συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Ένα ισορροπημένο πρόγραμμα άσκησης ενισχύει το μυοσκελετικό σύστημα. Υγιεινά τρόφιμα και ευεργετικά βακτήρια συμβάλλουν στη διατήρηση ενός λειτουργικού πεπτικού συστήματος...

Αυτές είναι μερικές καλές συνήθειες που είναι αρκετά διαδεδομένες. Ωστόσο, σπάνια εξετάζουμε τι μπορούμε να κάνουμε για να διατηρήσουμε την υγεία του ενδοκανναβινοειδούς μας συστήματος (ΕΚΣ). Η αλήθεια είναι ότι πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξη αυτού του σημαντικού συστήματος στο ανθρώπινο σώμα.

Διαβάστε παρακάτω για να ανακαλύψετε τη σημασία του ενδοκανναβινοειδούς συστήματος και το πώς μπορείτε να το διατηρήσετε στη βέλτιστη κατάσταση.

Τι είναι το ενδοκανναβινοειδές σύστημα;

Το ενδοκανναβινοειδές σύστημα αποτελείται από διάφορους υποδοχείς που βρίσκονται σε ολόκληρο το σώμα. Το σύστημα αυτό παίζει καθοριστικό ρόλο σε πολλά άλλα βιολογικά συστήματα και συμβάλλει στη διατήρηση της ομοιόστασης—μιας κατάστασης βέλτιστης βιολογικής ισορροπίας. Το ενδοκανναβινοειδές σύστημα, που δεν εντοπίζεται μόνο στον άνθρωπο, έχει συμβάλλει στην εξέλιξη πολλών έμβιων όντων.

Το ενδοκανναβινοειδές σύστημα αποτελείται από τρία κύρια στοιχεία: τους κανναβινοειδείς υποδοχείς, τα ενδοκανναβινοειδή και τα εξειδικευμένα ένζυμα. Οι δύο κύριοι τύποι υποδοχέων—CB1 και CB2—εντοπίζονται σε διαφορετικούς τύπους κυττάρων σε όλο το σώμα. Υπάρχουν στο ανοσοποιητικό σύστημα, στο νευρικό σύστημα, στους μύες, στο δέρμα, στα οστά, στον εγκέφαλο και ακόμη και στο καρδιαγγειακό σύστημα.

Τα ενδοκανναβινοειδή που παράγει το σώμα, συγκεκριμένα η ανανδαμίνη (ΑΕΑ) και η 2-αραχιδονυλογλυκερόλη (2-AG), ενεργοποιούν αυτούς τους υποδοχείς. Τα κύτταρα παράγουν αυτά τα μόρια κατ΄απαίτηση πρόδρομων ουσιών με βάση το λίπος. Δρουν ως σηματοδοτικά μόρια και δεσμεύονται στους υποδοχείς, με τον ίδιο τρόπο που ένα κλειδί εφαρμόζει με ακρίβεια σε μια κλειδαριά. Και τα δύο ενδοκανναβινοειδή παίζουν σημαντικό ρόλο στη μάθηση, στον ύπνο, στην αναμόρφωση των οστών, στη σηματοδότηση του πόνου και στην προστασία της καρδιάς και των νεύρων.

Ο ενδοκανναβινοειδής τόνος

Όπως μπορείτε να δείτε, τα ενδοκανναβινοειδή διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στα πλαίσια του ενδοκανναβινοειδούς σας συστήματος. Είναι απαραίτητα στον οργανισμό για την ενεργοποίηση των κανναβινοειδών υποδοχέων την κατάλληλη στιγμή, με απώτερο σκοπό την διατήρηση της ισορροπίας.

Για παράδειγμα, η ενδοκανναβινοειδής σηματοδότηση φαίνεται να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο όσων αφορά στο άγχος και στην κατάθλιψη. Τα ενδοκανναβηνοειδή βοηθούν επίσης στην εξισορρόπηση της δόμησης και της αποδόμησης των οστών. Επειδή διαδραματίζουν τόσο σημαντικό ρόλο, ο οργανισμός πρέπει να παράγει επαρκή επίπεδα ενδοκανναβινοειδών.

Μπορεί να προκύψουν προβλήματα υγείας όταν το σώμα, για οποιονδήποτε λόγο, δεν παράγει αρκετά από αυτά τα μόρια—μια κατάσταση γνωστή ως κλινική ανεπάρκεια ενδοκανναβινοειδών. Οι ερευνητές έχουν ανακαλύψει την ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ των χαμηλών επιπέδων ενδοκανναβινοειδών και των συμπτωμάτων που σχετίζονται με την ινομυαλγία, την ημικρανία και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Οι ίδιοι ερευνητές δηλώνουν ότι κάθε άτομο έχει έναν ορισμένο "ενδοκανναβινοειδή τόνο'" που αντικατοπτρίζει τα επίπεδα της AEA και της 2-AG στο σώμα. Εάν ο τόνος μειωθεί, μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές στη διάθεση, στον ύπνο, στην πέψη και σε πολλά άλλα.

Ωστόσο, αναφέρουν επίσης ότι ο υπερβολικά αυξημένος ενδοκανναβινοειδής τόνος μπορεί να είναι επιβλαβής, οδηγώντας σε συμπτώματα παχυσαρκίας, μεταβολικού συνδρόμου και ηπατικής ίνωσης.

Επίπεδα κανναβινοειδών υποδοχέων

Ο αριθμός των κανναβινοειδών υποδοχέων που παράγει ένα άτομο μπορεί επίσης να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην υγεία του. Ακριβώς όπως η έλλειψη ενδοκανναβινοειδών, έτσι και η έλλειψη υποδοχέων για δέσμευση ενδοκανναβινοειδών, μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα.

Για παράδειγμα, η έλλειψη υποδοχέων CB1 φαίνεται να σχετίζεται με το άγχος. Παρομοίως, η έρευνα έχει συσχετίσει την έλλειψη υποδοχέων CB2 με την αύξηση των φλεγμονών.

Ο αριθμός των υποδοχέων κανναβινοειδών στο σώμα ενός ατόμου μπορεί να προσδιορίζεται γενετικά, ωστόσο οι διατροφικές παρεμβάσεις μπορούν να επηρεάσουν τον αριθμό των υποδοχέων ως έναν βαθμό.

Πώς να ρυθμίσετε το ενδοκανναβινοειδές σας σύστημα

Πώς να ρυθμίσετε το ενδοκανναβινοειδές σας σύστημα

Προς ενίσχυση της ισορροπίας του ενδοκανναβινοειδούς συστήματος, ίσως βοηθά η κατανάλωση ορισμένων τροφίμων και μορίων που μπορεί να οδηγήσουν στη βελτίωση του ενδοκανναβινοειδούς τόνου και στην παραγωγή επαρκών επιπέδων υποδοχέων.

Ωστόσο, αυτά τα ευρήματα και οι θεωρίες προέρχονται από πολύ πρόσφατες επιστημονικές έρευνες. Επομένως, η εξισορρόπηση του ενδοκανναβινοειδούς συστήματος φαίνεται να είναι μια περιοχή αρκετά θολή ακόμα. Η μελλοντικές έρευνες θα ξεκαθαρίσουν το πώς ελέγχεται ο ενδοκανναβινοειδής τόνος και το ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την αποκατάσταση ή τη δημιουργία ενός ισορροπημένου ενδοκανναβινοειδούς συστήματος.

Προς το παρόν, οι έρευνες που έχουν γίνει προτείνουν διάφορες μεθόδους για την αύξηση των επιπέδων των ενδοκανναβινοειδών και των υποδοχέων, καθώς και για την ενεργοποίηση των υποδοχέων. Διαβάζοντας παρακάτω μπορείτε να μάθετε περισσότερα για αυτές τις μεθόδους.

Κανναβινοειδή

Τα φυτοκανναβινοειδή είναι μια κατηγορία κανναβινοειδών που βρίσκονται στα φυτά. Έχουν πάρει το όνομά τους από την ικανότητά τους να δεσμεύονται από υποδοχείς κανναβινοειδών, χάρη στη μοριακή τους ομοιότητα με τα ενδοκανναβινοειδή.

Η κάνναβη αποτελεί πλούσια πηγή κανναβινοειδών, συμπεριλαμβανομένων των THC, CBD, CBN, CBG και πολλών άλλων. Υπάρχουν όμως και κάποια μαγειρικά βότανα που επίσης παράγουν παρόμοια μόρια.

Το καρυοφυλλένιο—ένα "διαιτητικό" κανναβινοειδές και τερπένιο—ενεργοποιεί τους υποδοχείς CB2. Τόσο η ΑΕΑ όσο και η 2-AG δεσμεύονται από τους υποδοχείς CB2, ωστόσο ένας μειωμένος "ενδοκανναβινοειδής τόνος" μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή ενεργοποίηση. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το καρυοφυλλένιο μπορεί να αποκαταστήσει τον ενδοκανναβινοειδή τόνο, ώστε να λειτουργεί σε κανονικούς ρυθμούς . Το συγκεκριμένο μόριο υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες στα ακόλουθα φυτά:

• Μαύρο πιπέρι
• Μελισσόχορτο
• Γαρύφαλλο
• Λυκίσκος
• Δενδρολίβανο

Τα αλκυλαμίδια που βρίσκονται στην Εχινάκεια—ένα βότανο που χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή ιατρική—φαίνεται επίσης να στοχεύουν στον υποδοχέα CB2. Τα μόρια αυτά θεωρούνται ενεργά συστατικά του φυτού και φαίνεται ότι διαθέτουν ανοσορρυθμιστικές ιδιότητες.

Το CBD μπορεί να προστεθεί σε φαγητά και ποτά και συνήθως προέρχεται από βιομηχανική κάνναβη. Αυτό το κανναβινοειδές δεν συνδέεται άμεσα με τους υποδοχείς κανναβινοειδών, αλλά η σχετική έρευνα δείχνει ότι το CBD θα μπορούσε να βοηθήσει στην προσωρινή ενίσχυση του ενδοκανναβινοειδούς τόνου εμποδίζοντας συγκεκριμένα ένζυμα να προχωρήσουν στη διάσπαση της ΑΕΑ.

Λιπαρά οξέα

Ο οργανισμός παράγει ενδοκανναβινοειδή από πρόδρομες ουσίες με βάση το λίπος, κυρίως από λιπαρά οξέα ωμέγα-3. Αυτά τα μόρια μετασχηματίζονται σε ενδοκανναβινοειδή μέσω μιας εξειδικευμένης ενζυματικής οδού. Μετά τη σύνθεσή τους, τα ενδοκανναβινοειδή, θα μπορούσαν να συμβάλουν στον έλεγχο των φλεγμονών.

Από αυτήν την διατροφική πηγή πρόδρομων ενδοκανναβινοειδών προκύπτει η υπόθεση ότι ίσως μια δίαιτα χαμηλή σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα να οδηγεί σε μειωμένο ενδοκανναβινοειδή τόνο. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι:

• Ψάρι
• Στρείδια
• Γαρίδες
• Φύκια και άλγη
• Σπόροι chia
• Σπόροι κάνναβης
• Καρύδια

Από την άλλη, ορισμένα λιπαρά οξέα ενδέχεται να μειώσουν τη δραστηριότητα του ενδοκανναβινοειδούς συστήματος. Η κατανάλωση εικοσιδυοεξενοϊκού οξέως (DHA) μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της υπέρ-ενεργοποίησης, μειώνοντας ενδεχομένως το σωματικό λίπος και τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Τρόφιμα ιδιαίτερα υψηλά σε DHA είναι τα ακόλουθα:

• Αχιβάδες
• Μύδια
• Στρείδια
• Σολομός
• Τόνος

Αερόβια άσκηση

Η αερόβια άσκηση θα μπορούσε να συμβάλει στην ενεργοποίηση του ενδοκανναβανοειδούς συστήματος. Αυτό το είδος εκγύμνασης περιλαμβάνει ασκήσεις χαμηλής έντασης αλλά μεγάλης διάρκειας. Στην αερόβια άσκηση συμπεριλαμβάνονται το τζόγκινγκ, η ποδηλασία και το κολύμπι.

Το σώμα παράγει αυξημένα επίπεδα ΑΕΑ μετά από αερόβια άσκηση. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η ανανδαμίνη μπορεί να είναι μερικώς υπεύθυνη για τη γνωστή "ευφορία του δρομέα"—ένα αίσθημα ευφορίας που έρχεται μετά από τέτοιου είδους άσκηση.

Το γεγονός ότι οι άνθρωποι εξελίχθηκαν έτσι ώστε να μπορούν να τρέξουν υποδηλώνει ότι οι νευροχημικές αλλαγές που σχετίζονται με την αερόβια δραστηριότητα μπορεί να είναι απαραίτητες για τη διατήρηση ενός ισορροπημένου ενδοκανναβινοειδούς συστήματος.

Αναζήτηση προϊόντων