ΑΓΟΡΑΣΤΕ 3, ΠΛΗΡΩΣΤΕ 2, σε ό,τι επιλέξετε! Έως και 33% έκπτωση με τον εκπτωτικό κωδικό CIBDOL3

Διάθεση

Περιεχόμενα:

  1. Κατάθλιψη
  2. Στρες
  3. Άγχος

Κατάθλιψη

Κάνοντας ακόμα και τις απλούστερες εργασίες να φαίνονται αδύνατες, η κατάθλιψη είναι μια ψυχολογική διαταραχή που επηρεάζει πάνω από 250 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Κάνει άντρες, γυναίκες αλλά και παιδιά να ανησυχούν, να στεναχωριούνται και γενικότερα να βρίσκονται σε μια κατάσταση ανησυχίας. Τα συμπτώματα της συχνά εντείνονται με την πάροδο του χρόνου, πράγμα που κάνει για την ανάγκη για θεραπεία ιδιαίτερα επιτακτική.

Ωστόσο, όπως και με τις περισσότερες ψυχολογικές διαταραχές δεν υπάρχει μια και μοναδική λύση για όλες τις περιπτώσεις. Αντ' αυτού, ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπιστεί η κατάθλιψη εξαρτάται από το είδος της και το άτομο που τη βιώνει. Αν και υπάρχουν έντονα συναισθήματα θλίψης και ανησυχίας σε όλες τις μορφές κατάθλιψης οι επαγγελματίες υγείας κατηγοριοποιούν τη διαταραχή στους παρακάτω τύπους: μείζων κατάθλιψη, επίμονη καταθλιπτική διαταραχή (PDD), εποχική καταθλιπτική διαταραχή (SAD) και διπολική διαταραχή.

Όσο για τους λόγους που εμφανίζεται η κατάθλιψη και το πότε, δεν υπάρχει βέβαιη απάντηση. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνισή της, όπως η γενετική προδιάθεση, ορισμένα φάρμακα, η ηλικία, ο τρόπος ζωής, τα ψυχικά τραύματα κ.α. Αυτοί οι παράγοντες μπορούν να προκαλέσουν κατάθλιψη, οδηγώντας έτσι σε μερικά από τα συμπτώματα και διαγνώσεις που αναφέραμε παραπάνω.

Οι αρνητικές επιπτώσεις της ασθένειας δεν χρειάζεται να σας αποτρέπουν από το να ζήσετε τη ζωή σας. Μπορεί να είναι μια περίπλοκη ψυχολογική διαταραχή, αλλά υπάρχουν δεκάδες πιθανοί τρόποι θεραπείας και τεχνικές που θα σας βοηθήσουν να ζήσετε με αυτή. Μερικές φορές, ακόμη και η απλή επικοινωνία με άλλους ανθρώπους για τα προβλήματα σας μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στον καλύτερο χειρισμό των συμπτωμάτων. Για πιο βαριές περιπτώσεις, η ψυχοθεραπεία, τα αντικαταθλιπτικά και οι αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορούν να αποδειχθούν πιο κατάλληλες λύσεις.

Το σημαντικότερο πάντως είναι να μην υποφέρετε σιωπηλά μόνοι σας. Η κατάθλιψη αμβλύνει τις ανησυχίες μας. Φροντίστε να μιλάτε με άλλους ανθρώπους, είτε πρόκειται σε έναν καταρτισμένο θεραπευτή, είτε για κάποιον φίλο, ώστε να βγάλετε τις ανησυχίες από μέσα σας και να καταλάβετε πως δεν είστε ο μόνος με αυτά τα προβλήματα.

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για την κατάθλιψη, τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει στην ποιότητα ζωής ενός ατόμου και τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να τη διαχειριστείτε, διαβάστε το αναλυτικό άρθρο μας.

Στρες

Αν και μπορεί να μην φαίνεται έτσι, το στρες είναι μια σημαντική σωματική ανταπόκριση—χωρίς αυτό, οι προϊστορικοί πρόγονοί μας δεν θα μπορούσαν να ζήσουν για περισσότερο από μία μέρα. Ακόμη και τώρα, την εποχή των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, με παγκόσμιες πανδημίες και έντονα προγράμματα εργασίας, η διαχείριση του στρες και του αντίκτυπου που έχει στη ζωή μας παραμένει εξαιρετικά σημαντική.

Το στρες είναι ένας ευρύτερος όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει την αντίδραση του σώματός μας στην πίεση ή την ένταση και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της έμφυτης απόκρισης πάλης ή φυγής. Με σύντομες εκρήξεις, το στρες αυξάνει τον καρδιακό μας ρυθμό, αυξάνει την εστίαση και καταπολεμά την κόπωση. Αν χρειάστηκε ποτέ να προλάβετε μια προθεσμία ή να αντιμετωπίσετε μια δυσάρεστη κοινωνική περίσταση, τότε θα γνωρίζετε πολύ καλά αυτήν την αίσθηση.

Παρόλ' αυτά, το πρόβλημα με το στρες είναι ότι αποτελεί μια βραχυπρόθεσμη λύση. Το σώμα μας δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μια παρατεταμένη πίεση που ασκείται στη σωματική και ψυχική μας ευεξία. Όταν το στρες γίνεται χρόνιο, εκδηλώνεται με διάφορα συναισθηματικά, σωματικά, γνωστικά και συμπεριφορικά προβλήματα. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να φαίνονται ήπια στην αρχή—χαμηλή ενέργεια, πόνοι και ενοχλήσεις, δυσκολία στη χαλάρωση—αλλά αν δεν ελεγχθεί, το στρες μπορεί να οδηγήσει σε εθισμό, μειωμένη απόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος και αϋπνία.

Αν και το στρες εμφανίζεται συχνά στη ζωή μας, συνήθως εξασθενεί γρήγορα—δεδομένης της σωστής θεραπείας και αντιμετώπισης. Η αποτελεσματικότητα αυτών των στρατηγικών αντιμετώπισης ποικίλλει ανάλογα με τη σοβαρότητα του στρες και τις πιθανές αιτίες που το προκαλούν. Ωστόσο, με δεκάδες τεχνικές διαχείρισης για να διαλέξετε, σίγουρα θα υπάρχει μια προσέγγιση που είναι ιδανική για εσάς. Να θυμάστε ότι ανεξάρτητα από το πώς αντιμετωπίζετε το στρες, δεν μπορείτε να το εξαλείψετε τελείως. Αντίθετα, το σημαντικότερο είναι να μάθετε πώς να το αντιμετωπίζετε, πώς να εντοπίζετε τα σημάδια όταν αυτό γίνεται χρόνιο, καθώς και πώς μπορείτε να λαμβάνετε τα απαραίτητα μέτρα για να το διατηρείτε σε φυσιολογικά επίπεδα.

Για να κατανοήσετε περισσότερα σχετικά με την ανταπόκριση του σώματος στο στρες, τα κοινά συμπτώματα και τα προβλήματα που προκαλεί στη σωματική και ψυχική ευεξία, διαβάστε το σχετικό αναλυτικό άρθρο μας.

Άγχος

Το να νιώθετε άγχος, ανησυχία ή γενικότερα άβολα μερικές φορές είναι μια απόλυτα φυσιολογική αντίδραση. Κανείς από εμάς δεν αισθάνεται σιγουριά και άνεση όλη την ώρα! Αλλά όταν αυτά τα συναισθήματα αρχίζουν να επηρεάζουν την καθημερινή μας ζωή ή να επιμένουν χωρίς προφανή αιτία, τότε το άγχος μπορεί να είναι κάτι περισσότερο από μια φυσιολογική αντίδραση.

Οι διαταραχές άγχους έχουν πολύ περισσότερες εκφάνσεις από όσες υποθέτουν οι περισσότεροι. Ενώ τα συναισθήματα άγχους και ανησυχίας είναι κοινά σε όλες τις διαταραχές άγχους, είναι συχνά η αιτία του αυτή που διαχωρίζει τις κοινές διαταραχές όπως η διαταραχή κοινωνικού άγχους, το άγχος υγείας, η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή και η δυσμορφική διαταραχή του σώματος. Φυσικά, μπορεί να αισθάνεστε άγχος όλη την ώρα, μια κατάσταση που συχνά διαγιγνώσκεται ως γενικευμένη αγχώδης διαταραχή (ΓΑΔ).

Ωστόσο, όπως κι άλλες κοινές διαταραχές της διάθεσης, υπάρχουν πολλοί τρόποι αντιμετώπισης του άγχους. Δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο η καθημερινή ζωή, τα προβλήματα υγείας ή οι παιδικές εμπειρίες μας πρέπει να καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε ή αισθανόμαστε. Η αποφυγή μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο των σωματικών συμπτωμάτων βραχυπρόθεσμα, αλλά μπορεί επίσης να επηρεάσει αρνητικά και την ποιότητα ζωής μας. Αντίθετα, η θετική σκέψη, η αντιμετώπιση της πηγής των προβλημάτων του άγχους, η φαρμακευτική αγωγή και το να κάνεις κάτι που πραγματικά αγαπάς μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση των ψυχικών και σωματικών συμπτωμάτων του άγχους.

Η σημασία της αντιμετώπισης των συναισθημάτων ανησυχίας δεν πρέπει να υποτιμάται. Τα συμπτώματα όχι μόνο μπορούν να γίνουν πιο σοβαρά με την πάροδο του χρόνου, αλλά αφήνοντας τα να εκδηλωθούν το άγχος μπορεί γρήγορα να εξελιχθεί σε αρκετές ψυχολογικές διαταραχές. Είναι επίσης κοινό για το στρες και το άγχος να επικαλύπτονται, τουλάχιστον όσον αφορά στα συμπτώματα. Αλλά πρόκειται για ξεχωριστές παθήσεις, οπότε είναι σημαντικό να εστιάζετε σε συγκεκριμένες τεχνικές αντιμετώπισης και να μιλήσετε με έναν γιατρό για μια σωστή διάγνωση.

Ρίξτε μια πιο προσεκτική ματιά στους διαφορετικούς τύπους του άγχους, τα συχνά συμπτώματα και τις διάφορες τεχνικές αντιμετώπισης του στον αναλυτικό οδηγό μας.

Αναζήτηση προϊόντων